Män som näthatar kvinnor

Nyss kollade jag på Uppdrag granskning om män som näthatar kvinnor. Man fick då se när två tjejer skrev ett inlägg på HM´s facebook sida om en tröja som de sålde i butiken. På tröjan var det ett tryck med en artist (?) som hette Tupac som då blev skjuten till döds, men han hade våldtagit en kvinna och det ifrågasatte dessa två tjejerna på HM´s facebook sida. De undrade om HM stöder våldtäckter och mord.
 
Efteråt så dök frågan upp -"Ska man ta detta på allvar?"
Jag känner bara herregud. Det är väl klart att man ska ta detta på allvar! De mesta av komentarerna är NOG tomma hot, men det finns ingen som helst garanti på det! Sen även om det inte skulle hända någonting med personerna som blir hotade så kan jag tänka mig att det tär på personerna psykiskt att veta att främmande (eller människor överhuvudtaget) vill våldta och mörda dem på grund av en åsikt! Alla har rätt till att tycka som de gör, men jag tycker ändå att man ska gå efter "har man inget snällt att säga, så ska man inte säga någonting alls".
 
Jag tycker också att det är konstigt att man ens ska behöva använda sig av det citatet angående en sånhär sak. För när någon skriver en åsikt om något så finns det ingen anledning att hota någon människa bara för att man inte håller med. Det är skrämmande!
 
Och som jag sa så tycker jag att man ska ta detta på största allvar. Även om inte den hotade personen någosin möter den som hotat så kan det hända att den som blev hotad mår väldigt dåligt över detta, behöver ändra sina rutiner i vardagen och framförallt är rädd varje dag. Att hela tiden gå med ångest över vad som kan hända. Som de sa i programmet så vet man inte om det finns någon som menar allvar. Så ja, detta kan leda till deppressioner och kan ge många andra allvarliga konsekvenser, som att den utsatta kanske faktiskt tar självmord tillslut. Det ska inte behöva hända och ingen ska behöva ha den tanken!
 
När jag såg detta programet så funderade jag över om jag någonsin har sagt någonting som någon annan tar som stötande. Det har jag säkert gjort tänkte jag (fast såklart inte alls i den utsträckningen som de i Uppdrag granskning) och kände då vad jobbigt det kändes. Man vet ju faktiskt inte om personen tar åt sig även om man bara släpper en liten komentar. Alla har olika psyke men det ska ändå inte behöva spela roll. Alla människor är människor, alla har känslor. Så jag kommer iallafall tänka efter en eller två gånger om jag blir provocerad av något i framtiden... Kommer du? Även om jag vanligtvis inte brukar bry mig att lägga mig i disskusioner om jag inte håller med.
 
Bild lånad från Google.
En av många människor som har fått ta mycket näthat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback