Jaa, jag lever...

Igår när jag red Joyous så gick det verkligen skitdåligt! Ett av våra sämsta pass någonsin tror jag... Det började med att han krånglade när jag skulle fatta höger galopp, eller ja egentligen kom jag inte ens därifrån men iallafall!
 
Han kan då bli ganska spänd i ryggen och nacken om man gör fattning-trav-fattning-trav. Han blir stickig i traven (mer uppåt än framåt) och otroligt svår att få loss men igår var det x10 typ. Så jag försökte som vanligt få upp honom bättre på yttertygeln, dvs få ett bättre och "mjukare" stöd. Oftast brukar jag kunna krama loss honom på volten bara, och ibland ställa lite åt vänster i det varvet. Men ikke. Han blev bara mer och mer stickig, mer och mer spänd och mer och mer trög. Men jag kämpade på och tänkte att jag skulle rida på fram och vara lugn och börja arbeta honom när han kändes mer avslappnad i ryggen även om Anki säger att jag måste rida mig igenom det.
 
Nej, det funkade inte det heller. För såfort jag började krama på yttersidan och ville ändra den lite så körde han upp huvudet, blev trög och spänd. Så jag tänkte då att jag rider lite öppna på volten och se om han släpper, men det funkade inte heller. Sedan red jag ut på fyrkanten och tänkte rida öppna men inte ens det gick!!! Jag fick sparka till honom två gånger ganska ordentligt för att han inte lyssnade på mig och ändå hade jag sporrar! Verkligen inte likt min Joy...
 
Jag blev tillslut så frustrerad att jag sket i det och travade av honom. Jag visste verkligen inte hur eller vad jag skulle göra för att få honom loss och mjuk och då kändes det värdelöst att ens fortsätta.
 
Idag har han iallafall fått en vilodag. Tänkte att han ska få släppa allt som har med mig att göra i en dag och så ska jag känna lite på honom imorgon istället (han gick alltså lika dåligt i söndags). På torsdag ska jag träna för Anki så jag hoppas att han visar även då det som han gör idag så att jag får hjälp och vet vad jag ska göra!
 
Blir också lite orolig om han skulle ha ont någonstans för detta är verkligen inte likt honom. Men han kändes ju inte halt någonstans och idag i hagen busade han som bara den. Men han har ju gått som en klocka under hela igångsättningen så egentligen är jag inte förvånad att vi får ett bakslag :-) och det kan ju lika gärna vara jag som gör fel eftersom jag inte visste hur jag skulle få loss det. Jaja, Anki på torsdag. Inte så länge kvar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback