Lite Joyous update!

Som jag skrev för ca en vecka sedan här på bloggen så gick ju Joyous riktigt "dåligt". Jag sa ju också att jag funderade på om han har ont någonstans och jag har ännu inte fått någon klarhet i detta.

I en vecka nu har han iallafall vilat och promenerat ute i skogen. Men i lördags så skulle jag longera honom (rida gick inte då han hade ett sår där sadeln ligger) och det började hur bra som helst!
 
Han var mjuk och fin i vänstervarvet i både traven och galoppen. I det högra varvet var han fin i traven men när jag skulle fatta galopp så hände samma sak som när jag red förra veckan. Han fattade fel ALLA gånger utom 3 (då bröt han av fort), och jag kanske gjorde ett 20-tals fattningar...
 
Jag använde väggen som stöd då jag alltid använt den metoden förut i longeringen om han fattat fel - det funkade inte, jag försökte med att ge galoppkommandot och att han skulle fatta direkt, utan att fundera över det - det funkade inte och jag försökte lugna och ge galoppkommandot i flera omgångar (vet inte hur jag ska förklara, haha). Men mer göra honom beredd med någon smackning och se att han blir uppmärksam och sen, säga galopp. Så att han verkligen fick tid att tänka efter vad det var jag ville. - Det funkade inte heller....
 
Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Men det jag tror på är att han kanske halkat i hagen och fläkt bakbenen åt varsitt håll, gått omkull i hagen eller blivit sparkad... Jag har dock inte kännt någon svullnad, värme eller puls någonstan... Men ska ut idag igen och VERKLIGEN känna igenom honom. Så himla jobbigt när man inte ens vet vad som har hänt, och om det ens har hänt något.
 
Men det är som jag och Sussie diskuterat. Joyous är ingen bråkig häst. När han bråkar eller trotsar så står han på bakbenen, han har aldrig gjort någonting annat. Så detta är inte alls likt honom...
 
Nu ska jag iallafall röva mig ut till min prins och borsta och pussa på honom!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback